×

Meddelande: Golfway använder cookies för att förbättra din webbupplevelse.

Nycklarna till mental styrka för golfare

Nycklarna till mental styrka för golfare

Vad är Mental Styrka?

Tänk om du kunde vara mentalt stark på golfbanan, oavsett hur du spelar? Att se målet istället för hinder, att lita på att kroppen kommer att utföra det du tränat på, att låta positiva tankar styra dig istället för negativa, att känna glädje, styrka och ett lugn när du spelar, att behålla fokus när det är dags att slå bollen. Hur gör du för att lyckas med det? Vilka är nycklarna för att bli mentalt stark?

Det gäller precis som allt annat du vill utveckla och bli bättre på. Det behövs träning, både mentalt, fysiskt och tekniskt då delarna hänger ihop.

 

Mental Träning Hjälper Dig Hantera Dina Tankar

Vad gäller mental träning så handlar det om att lära dig hantera dina tankar. Det är du som styr din hjärna och din kropp, inte tvärtom. Mental träning hjälper dig förstå att du påverkar din prestation och ditt välmående och att det därmed alltid går att justera och förbättra det du önskar. Alla kan bli mentalt starka med rätt träning.

Att bli mentalt stark som golfare handlar om att träna från grunden och det är viktigt att förstå att det behövs tid och träning för att bli mentalt stark (lite varje dag och i ca 2-3 månader).

 

Mina bästa tips över hur du kan komma igång och bli mentalt stark:

  1. Ha en tydlig målbild! Oavsett vad du önskar; att bli lugn, känna mer glädje, slå rakare, få singel hcp, få officiellt hcp, så är det viktigt att du har en tydlig målbild som är tydlig och konkret, attraktiv, lite djärv, men också rimlig. När målet blir tydligt kommer du hitta motivationen när du behöver den, ditt fokus blir starkare och hindren försvinner.

  2. Stärk din självbild (självförtroende, självkänsla, självtillit och självinsikt)! Din självbild påverkar dina målbilder, din prestation, ditt välmående, ja väldigt mycket. Bygg din självbild från grunden och här är några tips: 1) Se till att du har en bra grundteknik så att du vet hur du ska göra för att slå rakt, det ökar ditt självförtroende 2) Träna din fysik så att du även här har en bra grund. En stark hållning ger dig både självförtroende och självkänsla. Våga gå med en stolt, stark hållning och 3) Säg 3 bra saker till dig själv varje dag, tre saker du är stolt över☺.
  3. Håll din grundspänning låg! Om din grundspänning är låg kommer du lättare kunna hålla ett bra tempo i din sving och i din rutin, ditt humör blir jämnt och du kommer känna dig säker och mindre orolig. Här är några tips:
    1. Djupandas 10 minuter per dag. Antingen liggande eller sittande. Djupandning betyder att du får ned syre långt ned i lungorna och därmed tar du upp mer friskt syre till kroppen.
    2. Gör några korsande rörelser för att få igång vänster och höger hjärnhalva
    3. Lyssna på ett avspänningsprogram 15 minuter per dag. Här rekommenderar jag tex Lars-Eric Uneståhls Avspänningsträning som du hittar på www.buenavida.se

 

Hör gärna av dig om du vill ha mer tips och råd!

Lycka till!

//Jenny

Comments

Nycklarna till mental styrka för golfare


×