Hur jag ökat min driver med 30 meter med 3D-träning

Hur jag ökat min driver med 30 meter med 3D-träning

För snart 6 månader sedan blev jag introducerad till 3D-träning. Under de 8 senaste åren har jag skaffat mig stor erfarenhet och kunskap inom olika träningsformer för såväl styrka som rörlighet och kroppskontroll. Men 3D-träning var något helt nytt för mig, innan jag ens provat förstod jag grunden och gillade vad det innebar och redan efter första träningstillfället var jag såld. Jag hade dessutom hur kul som helst och jag förstod hur det skulle hjälpa mig i längden med denna sorts träning.

Nu nästan sex månader senare kan jag konstatera att resultaten är otroliga! Jag har aldrig varit såhär rörlig tidigare, jag har aldrig fått såhär stora resultat från någon annan typ av stretching, rörelseträning eller styrketräning förut. Det har förändrat hur jag ser på träning, det har förändrat min kropp och därmed min golfsving.

Vad är 3D-träning? (Och ett exempel)

3D-träning innebär att du arbetar i flera (om inte alla) av kroppens plan samtidigt – totalt har vi tre stycken. Precis som du gör när du genomför de flesta vardagliga kroppsrörelser som att gå eller för oss golfspelare, svingar en golfklubba. Genom en så enkel sak som att förändra en fotposition förändras förutsättningarna i hela kroppen och du kommer ändra muskler, leder och fascia. Istället för att stretcha till exempel fotleden i dess grundposition gör du det istället med inåt- och utåtroterade fötter eller varför inte på en lutande yta. Istället för att knäböja med 100 kilo över axlarna klarar du istället av att knäböja med 10 kilo i händerna för att sen explodera till ett upphopp med rotation. Vad tror du är mer likt en golfsving?

Du hittar många av de övningar jag gör på mina sociala medier. Jag har insett att de skapar ett stort intresse men många verkar fokusera på att det ser roligt ut och missar poängen med träningen och hur det det faktiskt kan utveckla och förbättra och vara bättre än annan form av träning. En av de övningar jag oftast får frågor om är utfall, en klassisk övning som jag gör lite annorlunda (på flera olika sätt). Så låt mig ta det som ett tydligare exempel.

Ett vanligt utfall innebär ett steg framåt och att du sjunker ner i det främre benet med överkroppen rak. En klassisk övning för rumpan och framsidan av låret. Detta är en övning som utförs i ett plan (rakt fram eller sagitalplanet). Mitt favoritsätt att göra en 3D-version av samma övning är att ta steget snett utåt ifrån mig, nu jobbar jag direkt i två plan (sidoplanet-frontalplanet). Kombinerar jag dessutom det med att sträcka motsvarande hand ner mot foten eller roterar åt något håll samtidigt som jag går ner så kommer jag även åt det tredje planet (rotationer-transversalplan). Detta kommer i sin tur träna musklerna som ett vanlig utfall gör, samtidigt som det tränar musklerna i rumpa, ben och bål som måste stabilisera kroppen. Känner du igen några rörelser som påminner om detta som du gör ute på golfbanan?

Ett annat exempel på övningar som hjälpt mig bli rörligare och starkare som golfare:

Resultat

Innan jag går in på resultaten ska jag bara understryka att jag tränar endast 3D-träning en till två gånger i veckan, varje dag gör jag någon av de övningarna som jag har speciellt för mina problem ett par minuter. Under de fyra månader jag tränat ordentligt har min kropp märkt stora förändringar främst genom rörlighet i fotleder och höfter, två problemområden som jag aldrig tidigare kunnat se en stor förbättring i.

Men vi är golfare, vad har det gjort för golfen? En explosivare, större och mer obehindrad rörelse kort och gott. Jag har de senaste fyra månaderna ökat min svinghastighet över alla klubbor med 7-10%, vilket är en stor ökning.

Som avslutning kan jag konstatera att min svinghastighet med drivern har ökat  med närmare 8mph i snitt vilket går att översätta i närmare 30 meter i slaglängd.

Ställ en fråga här under om 3D-träning och ta reda på hur det kan hjälpa din golf!

Om du befinner dig i närheten av Östersund 26 mars får du här chansen att deltaga på ett unikt träningstillfälle med mig och Mathias Hednoff som är 3D-Funktions Tränare. Det finns ett fåtal platser kvar.

/Max

Inbjudan 3D-träning med Max och Mathias

Comments

Hur jag ökat min driver med 30 meter med 3D-träning


×